הסכם זכיינות – חובות וזכויות

מאת עו"ד שמואל גייער
הסכם זכיינות חובות וזכויות

מאת שמואל גייער, עו"ד 

זכיינות היא שיטה עסקית, בה חברה מזכה, לרוב רשת של חנויות או מסעדות, מעניקה לזכיין זכות להשתמש במותג שלה ולמכור את מוצריה, תמורת תשלום. שיטת התשלום היא לרוב תשלום ראשוני על רכישת הזכיינות ולאחר מכן תשלומים חודשיים של אחוז מהרווחים. לשיטת הזכיינות, כמו לכל שיטה עסקית, יתרונות וחסרונות הן עבור הזכיין והן עבור החברה המזכה. למי ששוקל לפתוח עסק, רכישת זכיינות מספקת מוצר, שיטות עבודה, תמיכה וקהל לקוחות המכיר את המותג ומצמצמת את הסיכונים שעליו לקחת. מנגד הוא אינו יכול לנהל את העסק כראות עיניו וכפוף לתכתיבים שונים של החברה המזכה, החל מעיצוב העסק, פרסום, מבצעים ועד לספקים איתם הוא מורשה לעבוד. במקרים רבים לזכיין אין כמעט שליטה על הצלחת העסק שלו והוא תלוי בהצלחת החברה המזכה. עבור חברה המעוניינית להגדיל את פריסת הסניפים שלה מבלי להשקיע כספים, מכירת זכיונות יכולה להוות את הפתרון המתאים. יחד עם זאת, גם במכירת זכיונות יש סיכונים כאשר העיקרי בהם הוא זכיין שאינו מתנהל בצורה מקצועית ויכול לפגוע בערך הרשת כולה.

עריכת הסכם זכיינות

הזכיינות העסקית אינה מוסדרת בחקיקה במדינת ישראל כך שבעצם ההסכם שנחתם בין החברה המזכה לזכיין הוא המגדיר את מכלול מערכת היחסים ביניהם. על כן, בעת המשא ומתן ובעת חתימת החוזה, מומלץ להסתייע בעורך דין מסחרי הבקיא בתחום, בכדי להבטיח את מימוש מלוא הזכויות של הצדדים לחוזה. הסכם הזכיינות אמור להגדיר גם את המודל הכלכלי של הזכיינות וגם את החובות והזכויות של הצדדים להסכם. בעת ניהול משא ומתן לקראת עריכת וחתימת הסכם זכיינות יש לתת את הדעת על מספר סוגיות. הדבר החשוב ביותר הוא להגדיר בצורה מדוייקת וברורה ככל הניתן את החובות והזכויות של הצדדים להסכם. מה בדיוק מקבל הזכיין מהחברה המזכה מבחינת זכויות השימוש בשם המותג, ייעוץ וליווי, אספקת מוצרים, בלעדיות על הזכיון באזור הפעילות ומה התמורה שהזכיין מספק לחברה המזכה הן מבחינת התשלומים והן מבחינת התחייבות לפעול על פי ההנחיות והכללים של החברה המזכה. נושא נוסף שמומלץ להתייחס אליו הוא נושא הפרסום והשיווק, האם זה מתבצע על ידי החברה המזכה בלבד, האם יש לזכיין אפשרות לקיים פעילות שיווקית נפרדת, מי מהצדדים מממן את עלויות השיווק והפרסום וכיוצא באלו. חשוב גם להגדיר את הזכויות והחובות של הצדדים במקרה שמי מהם נקלע לקשיים כלכליים וכיצד הם יכולים לסיים את ההתקשרות ביניהם במידת הצורך.

הקוד האתי לזכיינות

המלצה נוספת היא שהצדדים יקבלו על עצמם את "הקוד האתי לזכיינות" של המועצה הישראלית לזכיינות. מדובר במסמך אשר מקביל לקוד האתי הנהוג בארצות הברית ומגדיר את החובות של הרשת המזכה לתום לב, שקיפות, חשיפת מידע ותמיכה כלפי הזכיין. מאחר שאין הסדרה בחקיקה של הנושא, הקוד האתי מתייחס גם לארבעה נושאים מרכזיים שחייבים להופיע בהסכם הזכיינות ולהיות ברורים ונהירים לשני הצדדים: תנאי התשלום של הזכיין לרשת המזכה; משך תקופת הסכם הזיכיון; תנאים למימוש אופציה להארכת הזיכיון, במידה וקיימת אופציה כזו; תנאים לפיהם יכול הזכיין למכור את הזכיינות או להעביר לאחר את זכויותיו לניהול העסק והתנאים בהם תוכל החברה המזכה למנוע את ההעברה והמכירה או לרכוש את העסק בעצמה.

אין בתוכן דלעיל משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי; כמו כן התוכן דלעיל אינו מתיימר להיות מדויק ו'/או מקיף ו/או עדכני, והמסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד.

רח' פלי"ם 7 חיפה  טל:  9837827-04-, פקס: 04-9837829 , נייד 054-4837827 . 

דוא"ל : gayer.sglaw@.co.il     www.sglaw@.co.il

שתף כתבה:

Share on facebook
Share on email
Share on whatsapp

עוד מידע רלוונטי

לפגישת ייעוץ השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!