חשיבותו של המוניטין ?

מאת עו"ד שמואל גייער
חשיבותו של המוניטין

מאת שמואל גייער, עו"ד 

מוניטין הוא ביטוי שמתייחס לתדמית של אדם, מוצר או עסק .מוניטין משקף את שמו הטוב של האדם או עסק  ,את היתרונות של  האדם/עסק לעומת מתחריו . בעסק גודל  עליית הרווחים העתידיים מביע את עצמת המוניטין. לרוב הכוונה היא לתדמית חיובית ובכל הקשור למוצרים ועסקים, מוניטין הוא בעצם כוח משיכת הלקוחות. בעולם המשפטי-כלכלי למוניטין יש משמעות מסחרית וניתן להעריך ולאמוד את שוויו בכסף. מוניטין נחשב לקניין ששייך לבעליו כמו כל נכס או רכוש אחר. על כן, בדומה לכל רכוש ניתן גם למכור מוניטין. בדרך כלל נתן להגדיר את המוניטין כחלק מהקניין הרוחני של העסק.

מוניטין עסקי

מוניטין עסקי הוא בעצם היכולת של בית עסק למשוך לקוחות. מוניטין עסקי יכול לנבוע מאיכות המוצרים והשירותים שמספק העסק, המחירים שלהם, מיקום העסק, שירות הלקוחות שלו, היעילות בה הוא פועל ועוד. המוניטין העסקי הנו שמו הטוב של העסק הגורם ללקוחות לרכוש את שירותיו ומוצריו (ע"א 7493/98 שלמה שרון נ' פקיד שומה – יחידה ארצית לשומה). בכדי לדעת האם אכן קיים לעסק מוניטין יש לבחון את תקופת פעילות העסק, מידת הפרסום שלו והמאמצים שהשקיע בעל העסק ביצירת קשר וזיהוי בין העסק לשירותים ולמוצרים שהוא מספק (ע"א3559/02 מועדון מנויי טוטו זהב בע"מ נ' המועצה להסדר ההימורים בספורט). פגיעה במוניטין עסקי מתרחשת כאשר בית עסק אחר מטעה את הציבור לחשוב כי הוא קשור לבית העסק בעל המוניטין החיובי, זאת לרוב באמצעות שימוש בשם דומה או זהה לשם העסק.

מוניטין של מוצר

גם למוצרים הנמכרים בשוק יש מוניטין. מוניטין של מוצר הוא תדמית חיובית של מוצר מסוים בעיני הציבור, אשר מביאה לכך שיש קהל של רוכשים פוטנציאליים המזהים את המוצר ומעוניינים לקנות אותו (ע"א 9568/05 שמעוני נ' "מובי" בירנבאום בע"מ). פגיעה במוניטין מסוג זה מתרחשת כאשר נמכר בשוק חיקוי של המוצר שגורם לרוכשים לחשוב שהם קונים את המוצר בעל התדמית החיובית. 

פגיעה במוניטין

כאשר יש טענה לפגיעה במוניטין של עסק או מוצר יש לבחון שתי סוגיות. האם לעסק או למוצר יש בפועל מוניטין בציבור והאם קיימת הטעייה של הציבור שחושב שהוא רוכש את המוצר המקורי או משתמש בשירותי העסק המקורי בעלי המוניטין. כאשר קיים חשש של פגיעה במוניטין מומלץ לפנות לעורך דין העוסק בתחום שיוכל לסייע בהגשת תביעה.

מוניטין אישי

בעלי מקצועות חופשיים דוגמת עורכי דין, רואי חשבון ורופאים, בהם נרקמים יחסי אמון מיוחדים בין בעל המקצוע ללקוח יכולים לצבור מוניטין אישי. מוניטין זה מתבסס הן על כישוריהם המקצועיים והן על יחסיהם עם הלקוחות. מוניטין אישי זה הוא בעצם יכולת ההשתכרות של אותו בעל מקצוע ולמרות שניתן לאמוד את שוויו הכספי הוא אינו ניתן להעברה או מכירה מאחר שהוא מתבסס על כישוריו ואופיו של אדם ספציפי (ע"א 8981/04 אבי מלכה "מסעדת אווזי הזהב" נ' אווזי שכונת התקווה 1997 ניהול מסעדות). נושא המוניטין האישי עולה פעמים רבות בעת גירושים של בני זוג, כאשר אחד מבני הזוג טוען שסייע (לרוב באמצעות לקיחת אחריות על נושא הטיפול בילדים ובבית) להשגת המוניטין האישי של בן זוגו, ועל כן הוא זכאי לחלק מן הרווחים שהמוניטין האישי יישא בעתיד. במילים אחרות הוא מבקש חלק ברווחים העתידיים שינבעו מהמוניטין האישי שהוא סייע להשיג. בתי המשפט נוטים לקבל טענה זו ואז מתבצע הליך של הערכת שוויו הכספי של המוניטין האישי.

 היות והמוניטין הנו חלק בלתי נפרד מכל אדם ואו עסק חשוב להציג את המוניטין  בפגישות אישיות-עסקיות ובקידום עסקים והזדמנויות עסקיות. לשם הערכת מוניטין עסקית נעשית מומחים כגון  רו"ח וכלכלנים .ואלו לשם הערכת מוניטין אישית יש להתאים את המומחים למטרת הערכה.

כותב המאמר הינו בעל ניסיון מסחרי רב בהתנהלות למול גופים מסחריים וממשלתיים. ניהול מו"מ הקפדה על התנהלות ובחינת הסיכונים המשפטיים תוך מתן דגש על טובת הלקוח. ובנוסף , כותב המאמר מציע  ליווי עסקאות, מיזמים ,פרויקטים הקמת חברות בתחומי המסחר והתעשייה , מכרזים ,תיירות, מסחר בינלאומי, וחוות דעת משפטיות.

 אין בתוכן דלעיל משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי; כמו כן התוכן דלעיל אינו מתיימר להיות מדויק ו'/או מקיף ו/או עדכני, והמסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד. 

רח' פלי"ם 7 חיפה  טל:  9837827-04-, פקס: 04-9837829 , נייד 054-4837827 . 

דוא"ל : gayer.sglaw@.co.il     www.sglaw@.co.il

שתף כתבה:

Share on facebook
Share on email
Share on whatsapp

עוד מידע רלוונטי

לפגישת ייעוץ השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!